123cursus fotografie.nl

 

Voorbeeld lichtopstellingen

Handleiding portretfotografie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorbeeld lichtopstellingen

 

One light set-up

 

In het geval dat we met één flitser werken is dit het altijd het hoofdlicht.

 

image043.jpg (28114 bytes)

 

 

Hoe verder en kleiner het licht ten opzicht van het model is hoe harder het licht zal overkomen.

 

Dit licht is echter weinig flatteus en moet dichter bij het model worden gebracht. Een kleine paraplu/softbox moet dus dichter bij het model staan dan een grote.

 

De proportionele vuistregel is dat het gebruikte hoofdlicht minimaal even groot moet zijn als het onderwerp en ongeveer op een afstand te staan die gelijk aan de grootte van de lichtbron.

 

Dus een beeld waarop ongeveer 80cm van het model is te zien moet met een lichtbron van ongeveer 80cm belicht worden en ongeveer 80cm van het model af staan.

 

 

image045.jpg (27968 bytes)

 

Omdat het licht bij deze set-up slechts van een kant komt is het verstandig om dit diffuus te maken met een paraplu of een softbox.

 

Bij een paraplu verdwijnt er altijd licht naar het plafond, de wanden en de grond. En de kleur van het weerkaatste licht kan een ongewenst effect op de foto hebben.

 

Omdat het licht maar van een kant komt is het beeld vrij vlak. Dit kan opgelost worden door het model met een reflector van de andere kant te belichten.

 

Hierdoor worden de schaduwen al deels opgeheven.

 

Een tweede reflector kan eventueel nog iets donkere delen oplichten of een accent leggen. Voor een dergelijke werkwijze moet het hoofdlicht een behoorlijk vermogen hebben om de reflectoren hun werk te laten. Met deze set-up kunnen zelfs glamour foto’s gerealiseerd worden. Echter door het werken met slechts één lichtbron zijn de creatieve mogelijkheden beperkt.

 

Het gebruik van een softbox geeft een ander effect dan de paraplu.

Door het gebruik van een softbox is het licht beter onder controle, omdat het flitslicht zich geheel in de softbox bevindt en er geen lichtafval naar andere kanten is.

 

Het licht wordt geheel naar de voorkant gestuurd waar het door de diffuser naar het model gaat.

 

Het is dus een gericht diffuus licht dat toch wat schaduwen op het model tekent.

Zowel het licht vanuit een paraplu of van de softbox kan eventueel door een extra diffuser worden geleid om het licht nog zachter te maken en het lichtoppervlak groter te maken.

 

 

 

 

 

Two light set-up

Een twee flitser set-up waarbij de achtergrond wordt verlicht door een achtergrondlicht. Het achtergrondlicht staat op een laag statief en is op de achtergrond gericht.

 

 

image047.jpg (28926 bytes)

 

 

Deze set-up maakt het model los van de achtergrond door deze ongeveer één stop te laten afwijken van het hoofdlicht.

Hierdoor wordt de achtergrond enigszins opgelicht maar overheerst niet.

Bij het achtergrondlicht kan gebruik gemaakt worden van een speciale schuine reflector die ervoor zorgt dat de uitlichting zo egaal mogelijk wordt.

Er kan ook voor gekozen worden voor een grid voor de reflector of een snoot om het licht te bundelen en zodoende een mooie rond accent op de achtergrond te krijgen te hoogte van het hoofd van het model.

 

 

Twee licht beauty opname

Zogenaamd Beauty light is licht dat van voren van zowel van boven als van onderen.

 

image049.jpg (28505 bytes)

 

 

Het hoofdlicht staat recht voor het model en komt van boven (butterfly light).

Het gebruik van een reflector onder het model dient hierbij als een tweede licht.

De harde schaduwen die worden veroorzaakt door het licht van boven worden door de reflector opgeheven.

ier geldt dat de kleur van de reflector het eindresultaat beïnvloedt.

 

 

image051.jpg (28179 bytes)

 

 

In plaats van een reflector kan natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van een tweede lichtbron.

Hiermee kan nog meer gevarieerd worden omdat de belichting beter is in te stellen.

Ook hierbij is nog steeds sprake van een hoofdlicht en een invullicht. Waarbij het invullicht ongeveer een stop minder is dan het hoofdlicht. Eventueel kan deze set-up worden aangevuld met een reflector.

 

 

Drie lichtbronnen met achtergrond- en invullicht

Bij deze set-up wordt gebruik gemaakt van 3 lichtbronnen waarbij een bron gebruikt wordt voor invullicht en de tweede voor achtergrondlicht.

 

 

 

image053.jpg (29857 bytes)

 

image055.jpg (31187 bytes)

 

 

In het voorbeeld is gekozen voor een invullicht met softbox vooral vanwege de richting van het licht.

Een softbox geeft hier toch net even iets meer controle over.

Op de tekening rechts is het invullicht vervangen door een haarlicht dat van schuin boven het model komt.

Om het model meer definitie in het haar te geven en door het tegenlichteffect wordt het verschil met de achtergrond nog groter.

 

 

Vier lichtbronnen

 

De twee onderstaande voorbeelden zijn een combinatie van eerder besproken lichtopstellingen.

 

image057.jpg (31346 bytes)

 

 

image059.jpg (32464 bytes)

 

 

Eigenlijk worden hier alle mogelijkheden gecombineerd.

Het verschil tussen de voorbeelden is het haarlicht dat in het eerste voorbeeld van schuin boven komt terwijl in het voorbeeld rechts is gebruik gemaakt van een accentlicht dat achter het model staat en een tegenlicht geeft waardoor het model een gloed lijkt uit te stralen.

 

Volledig lichaam

 

Ook hier geldt dat bij het fotograferen van het lichaam van het model dat de verhouding tussen het lichaam en de lichtbron goed moet zijn.

Het gebruik van een grote softbox is aan te raden vanwege de maat en het zachte licht.

Bij het gebruik van een softbox is de hoeveelheid licht beperkt en neemt het licht snel af naarmate dit verder weg gaat.

 

Hiermee moet rekening worden gehouden en het licht moet op verschillende plaatsen op het lichaam worden gemeten. Het model moet niet stijf op de foto staan.

Een been naar achter zorgt al voor een S-lijn in het lichaam, een arm in de zij maakt de vorm weer anders. Bij driekwart beelden mag niet geknipt worden op de gewrichten.

 

Het maken van een foto op ooghoogte is in dit geval niet verstandig.

Om driekwart tot het hele model in beeld te krijgen moet de camera iets naar beneden gekanteld worden.

Hierdoor veranderd het perspectief en wordt het model als het ware iets in elkaar gedrukt.

 

Het is beter om meer afstand te nemen en gebruik te maken van een 85 tot 100mm objectief.

De camerahoogte moet op het middel van het model worden gehouden. Iets lager maakt het model langer en boven het middel maakt het model iets korter

 

 

 

 

 

 

 

Zoekmachine marketing Roswebdesign BV © 2011 |info@123cursus-fotografie.nl

 

 

 

 

 

 

 

cursus digitale fotografiecursus fotografie

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanschaf studioset
Achtergrond
Beauty Dish
Belichting
Camera instellingen
Cutter
Diafragma
Flitstriggers
Fotocamera
Gesplitst licht
Grids
Instellicht
Introductie portretfotografie
Kleppensets
Lichtbronnen
Lichtmeting
Low Key High Key
Objectief
Paraplu
Reflectieschermen
Ringflitser
Ruimte portretfotografie
Scherptediepte tabellen
Sluitertijd
Snoot
Softboxen
Statieven
Veel voorkomende fouten
Vermogen
Voorbeeld lichtopstellingen
Voorbereiding model
Wat hebben we nodig
Witbalans

Niets uit deze online handleiding mag zonder toestemming van 123cursus-fotografie.nl worden gebruikt voor commerciele doelstellingen.