123cursus fotografie.nl

 

Gesplitst licht (split lighting)

Handleiding portretfotografie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gesplitst licht (split lighting)

 

image035.jpg (25989 bytes)

 

Het eerste lichtpatroon is het zogenaamde gesplitste lichtpatroon (Split lighting).

Het licht komt van n kant en belicht de helft van het model.

En kant van het gezicht is verlicht en de andere kant is in de schaduw.

De overgang tussen het licht en de schaduw is hard. Het gezicht wordt in tween gedeeld, het is een dramatisch licht en geeft de illusie dat een voller gezicht slanker lijkt.

 

Deze techniek wordt meer voor mannen gebruikt dan bij vrouwen.

Voor vrouwen is het licht eigenlijk te hard.

Door het licht iets naar voren te plaatsen wordt het andere oog ook een beetje verlicht en geeft een klein lichtpuntje in de ogen.

Dit heeft de voorkeur boven het patroon omdat de kijker anders moet zoeken naar het andere oog.

Het blijft dus wel een gesplitst maar is net iets minder dramatisch.

 

 

Rembrandt belichting (Rembrandt lighting)

image037.jpg (26480 bytes)

 

 

 

Het volgende lichtpatroon wordt gemaakt met de zogenaamde Rembrandt opstelling.

Dit is een mooi lichtpatroon maar is niet voor ieder model even geschikt.

De lichtbron wordt hoog,schuin voor het model geplaatst waarbij de nadruk op n kant van het gezicht ligt, de andere zijde  en waarbij het oog dat in de schaduw licht als het ware wordt gevangen in een driehoek van licht.

Het geeft het model een karakteristiek van voornaam, belangrijk en vertrouwenwekkend.

Het geeft dus speciale uitstraling.
Het licht moet hoog genoeg kunnen staan om de lichtdriehoek van de neus tot de mondhoek.

En het gezicht van het model moet recht blijven, zodra de kin een beetje zakt verdwijnt het effect en wordt het uiterlijk een beetje spookachtig. Een (te) hoge kin geeft een fraai effect maar omdat het licht dan over de bovenlip de wang enigszins verlicht verdwijnt het echte Rembrandt effect.

 

 

Cirkel belichting (loop Light)

image039.jpg (26586 bytes)

 

 

Het derde patroon is het zogenaamde cirkel belichting (loop Light). Hierbij is het licht nog iets rechter voor het model geplaatst en komt enigszins van boven net als maar lang niet zo hoog als bij het Rembrandt effect.

Het wordt rondom licht genoemd omdat er aan de schaduw kant van de neus een cirkelvorm zichtbaar is en daarbij wordt aan een kant van het gezicht een schaduw gecreerd.

Hierdoor is er nog steeds diepte in het beeld.

Het totaalbeeld is echter meer open en de ogen worden goed belicht en geaccentueerd.

Dit is eigenlijk de basis belichting en is voor iedereen geschikt. Met deze methode kan het haast niet misgaan.

Foto's in bladen en magazines zijn veelal met dit lichtpatroon gemaakt omdat het een garantie is voor goed uitgelichte foto's die bijna iedereen er goed uitlaat zien vooral omdat de ogen bij dit licht patroon geaccentueerd worden.

Dit lichtpatroon geeft een open en fris beeld.

 

 

Vlinder belichting (Butterfly lighting)

image041.jpg (25844 bytes)

 

 

Het vierde en laatste basis lichtpatroon is de zogenaamde vlinder belichting (butterfly lighting).

Hierbij wordt de flitser recht voor het model geplaatst en op de neus gericht.

Het licht staat iets boven het model en werpt onder de neus een schaduw van een vlinder, vandaar de naam van deze opstelling.

Het licht moet iets boven oogniveau staan, hoger geplaatst veroorzaakt dit ongewenste schaduwen onder de ogen.

Aan beide zijden van het gezicht op de wangen vallen lichte schaduwen die het gezicht vormen en er dimensie aan geven.

Dit lichtpatroon wordt veel gebruikt voor glamour foto's en het wordt ook wel het beauty, Hollywood of Paramount licht genoemd.

Deze set-up wordt merendeel gebruikt bij vrouwen maar ook bij mannen lijkt het of ze zo van de set bij een Hollywood film zijn weg gelopen.

Ook hier geldt dan de kin niet teveel omlaag mag omdat er dan schaduwen onder de ogen ontstaan.

Het effect is dan minder open en glamour.

Dit licht is ook geschikt voor personen met een ronder gezicht, door de schaduw op de wangen wordt het gezicht iets smaller.

Voor mensen met een lang, smal gezicht kan dit licht iets minder goed uitpakken, juist vanwege de schaduwwerking.

 

 

Afstand en maat van het licht

 

De afstand van het licht tot het onderwerp en de grootte van het licht bepalen de impact van het licht op het onderwerp.

Hoe dichter de lichtbron op het onderwerp staat hoe meer het onderwerp omsloten zal worden door het licht hoe meer glamorous, hoe zachter het licht is.

Dus hoe diffuser het licht is des te egaler wordt het model uitgelicht en komt er als het ware een gloed over het model.

De schaduwen worden minder hard en diep.

Als een gemiddelde lichtbron op een gemiddelde afstand wordt geplaatst zal het onderwerp ook gemiddeld belicht worden.

En dat is niet wat wordt nagestreefd. Het is niet altijd de bedoeling dat het licht kwalitatief zo goed/mooi mogelijk gemaakt wordt. Er kan ook gekozen worden voor hard licht met harde schaduwen om een gezicht meer expressie te geven.

Het licht moet altijd proportioneel zijn aan het onderwerp en moet ongeveer net zo ver van het model staan als het deel van het model dat belicht moet worden.

Een veel gemaakte fout in het begin van is dat het licht te ver weg staat en te hoog.

 

 

Kwaliteit van het licht

Bij deze vier lichtopstellingen is de richting van het licht bepaald.

De volgende stap is de kwaliteit van het licht.

De kwaliteit van het licht bepaald de sfeer van de foto. Bij de vier verschillende basis lichtopstellingen kijkt het model in de camera maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Er zijn twee andere soorten belichting waarbij het gezicht niet in de richting van de camera kijkt namelijk bij het zogenaamde short lighting en broad lighting.

Er wordt in deze gevallen langs de camera gekeken. In het meest extreme geval is er sprake van een profiel foto waarbij slechts een kant van het gezicht zichtbaar is.

Dit geeft echter meestal geen flatteus beeld en is de keuze voor een 3/4 foto van het gezicht van het model snel gemaakt.

                                

Short lighting

Short lighting betekent dat, door de opstelling van het hoofdlicht, de schaduwkant van het gezicht naar de camera is gericht.

Dit geeft een dramatisch effect omdat er meer schaduwen zichtbaar zijn. Bij een ronder gezicht geeft dit een wat slanker beeld.

Ook hier geldt de algemene regel: meer licht = meer helderheid en meer schaduwen.

Deze stijl van belichten legt meer nadruk op de contouren en kan gebruikt worden voor en sterk of juist zachter portret door de invulling van de schaduwen met een fill light of reflectoren. Short lighting is goed geschikt voor low key portretten.

Short lighting geeft een versmallend effect en is daarom ook prima geschikt voor de belichting van personen met een wat voller, ronder gelaat.

                                

Broad lighting

Broad lighting betekent dat, door de opstelling van het hoofdlicht, de verlichte kant van het gezicht naar de camera is gericht. Hierdoor wordt het beeld meer open en is er slechts een beperkte schaduw zichtbaar. Het beeld geeft een prettig gevoel. Dit is ook een goede belichting voor personen met een wat langer gezicht omdat de belichting een bredere illusie geeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoekmachine marketing Roswebdesign BV 2011 |info@123cursus-fotografie.nl

 

 

 

 

 

 

 

cursus digitale fotografiecursus fotografie

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanschaf studioset
Achtergrond
Beauty Dish
Belichting
Camera instellingen
Cutter
Diafragma
Flitstriggers
Fotocamera
Gesplitst licht
Grids
Instellicht
Introductie portretfotografie
Kleppensets
Lichtbronnen
Lichtmeting
Low Key High Key
Objectief
Paraplu
Reflectieschermen
Ringflitser
Ruimte portretfotografie
Scherptediepte tabellen
Sluitertijd
Snoot
Softboxen
Statieven
Veel voorkomende fouten
Vermogen
Voorbeeld lichtopstellingen
Voorbereiding model
Wat hebben we nodig
Witbalans

Niets uit deze online handleiding mag zonder toestemming van 123cursus-fotografie.nl worden gebruikt voor commerciele doelstellingen.